Długotrwałe konsekwencje przewlekłego stosowania inhibitora pompy protonowej

złe wchłanianie

pierwszym potencjalnym długotrwałym skutkiem przewlekłego stosowania PPI jest złe wchłanianie kluczowych minerałów w organizmie, a mianowicie wapnia i magnezu. Utrata tych minerałów może prowadzić do złamań kości lub zaburzeń czynności serca.

zmniejszone wchłanianie wapnia (hipokalcemia)

długotrwałe stosowanie PPI wiąże się ze zwiększonym ryzykiem osteoporozy i zmniejszoną gęstością mineralną kości (BMD), ze zwiększonym o 35% ryzykiem złamań. Wapń pełni ważną rolę w zdrowiu i tworzeniu kości, ponieważ jest kluczowym składnikiem hydroksyapatytu (głównego elementu strukturalnego kości). Materiał kostny jest głównym rezerwuarem wapnia i może zawierać więcej niż 99% wapnia w organizmie. Hipoteza dotycząca mechanizmu złamań kości wywołanych PPI jest taka, że wchłanianie wapnia z pożywienia zależy od kwaśnego środowiska w przewodzie pokarmowym (GI). Ze względu na zmniejszenie kwasowości w wyniku działania farmakologicznego PPIs dochodzi do potencjalnej utraty wchłaniania wapnia. To zmniejszenie wchłaniania wapnia prowadzi do zmniejszenia aktywności osteoklastycznej, a tym samym zmniejszenia BMD, zwiększając tym samym ryzyko złamań.

wytyczne ACG z 2013 r.dotyczące GERD stwierdzają, że istniejąca osteoporoza nie jest przeciwwskazaniem do leczenia PPI. Pacjenci z osteoporozą mogą kontynuować leczenie PPI, chyba że istnieje inny czynnik ryzyka złamania szyjki kości udowej. Ponadto w marcu 2011 r. FDA zmodyfikowała osteoporozę i ostrzeżenie o złamaniach. Stwierdzono, że produkty OTC nie uzasadniają zmian na etykietach w celu uwzględnienia ostrzeżeń o ryzyku złamań.

jednak kilka badań wykazało związek między długotrwałym stosowaniem PPI a ryzykiem złamań, ale zawierają one liczne czynniki zakłócające. Częste czynniki ryzyka złamań, takie jak siedzący tryb życia i jednoczesne stosowanie niektórych leków (np. tiazydowych leków moczopędnych, hormonalnej terapii zastępczej, kortykosteroidów) są często obserwowane u pacjentów, którzy rutynowo przyjmują PPIs. Ponadto pacjenci przyjmujący duże dawki PPI są narażeni na większe ryzyko złamań w porównaniu z pacjentami przyjmującymi mniejsze dawki OTC. Wreszcie, pacjenci, którzy przyjmują PPIs przez dłuższy czas (>1 rok) są bardziej narażeni na złamania.

analiza danych uzyskanych z kanadyjskiego wieloośrodkowego badania nad osteoporozą wykazała, że stosowanie PPI było związane z niższą BMD, szczególnie w szyjce biodra i kości udowej, w porównaniu do stosowania bez PPI. Jednak długotrwałe stosowanie PPI nie wiązało się z przyspieszonym zmniejszeniem BMD. Targownik i wsp. donoszą, że pacjenci stosujący PPIs mieli mniejszą BMD; jednak ci pacjenci byli znacząco starsi (66,3 vs. 60,9 lat; P <.001) I miał wyższy średni wskaźnik masy ciała (BMI) (28,3 vs 26,9; p <.001).

dane pozostają stosunkowo niejednoznaczne i sprzeczne w odniesieniu do wielkości PPI i Związku złamań przy braku dodatkowych czynników ryzyka. Zgodnie z wytycznymi ACG z 2013 r. nie ma wystarczających dowodów, aby uzasadnić rutynowe testy BMD, suplementację wapnia lub inne rutynowe środki ostrożności z powodu stosowania PPI. Z kolei w kwietniu 2013 r. Health Canada wydało alert stwierdzający, że pacjenci z istniejącymi czynnikami ryzyka osteoporozy powinni być ściśle monitorowani i powinni również otrzymywać krótkoterminowe leczenie PPI w najmniejszej skutecznej dawce. Jest to równoległe do obecnych zaleceń FDA, pomimo braku zaleceń ACG. Jeśli suplementacja wapnia jest wskazana, stosowanie cytrynianu wapnia jest preferowanym suplementem wapnia u pacjentów przyjmujących PPIs, ponieważ może być wchłaniany w przypadku braku kwaśnego środowiska.

zmniejszone wchłanianie magnezu (hipomagnezemia)

W marcu 2011 r.FDA opublikowała ostrzeżenie dotyczące niskiego poziomu magnezu w surowicy związanego z długotrwałym stosowaniem PPIs. Analiza raportów z FDA ’ s Adverse Event Reporting System (Aers) stwierdza, że około 1% pacjentów, którzy doświadczyli niepożądanego działania podczas PPI, doświadczyło hipomagnezemii. Mechanizm zmian wchłaniania nie jest znany. Objawy hipomagnezemii obejmują drgawki, arytmie, niedociśnienie i tężyczkę. Hipomagnezemia jest również potencjalnie śmiertelne. Hipomagnezemia związana z przewlekłym stosowaniem PPI nie została uwzględniona w wytycznych ACG z 2013 r.

wszystkie PPI są związane ze zmniejszonym wchłanianiem magnezu. Hipomagnezemia występowała częściej u starszych pacjentów przyjmujących PPI (średnia wieku 64,4 lat). Średni czas do wystąpienia hipomagnezemii wynosił 5, 5 roku po rozpoczęciu leczenia. Podobnie systematyczny przegląd opisów przypadków wykazał, że pacjenci, u których wystąpiła hipomagnezemia w związku ze stosowaniem PPI, wykazywali również inne zaburzenia elektrolitowe, w szczególności hipokaliemię i hipokalcemię. Hipomagnezemia ustępowała zwykle po odstawieniu PPI i nawróciła wkrótce po ponownym rozpoznaniu PPI.

jednoczesne stosowanie leków, które również zmniejszają magnez, zwiększa ryzyko znacznej hipomagnezemii. Danziger i wsp. donoszą, że pacjenci przyjmujący PPI z lekiem moczopędnym mają prawie 55% większe ryzyko hipomagnezemii niż pacjenci przyjmujący tylko PPI.

komunikat FDA w sprawie bezpieczeństwa leków ostrzega przed ryzykiem hipomagnezemii i zaleca, aby dostawcy monitorowali poziom magnezu w surowicy u pacjentów przyjmujących PPIs. FDA sugeruje, że dostawcy uzyskać stężenie magnezu w surowicy przed rozpoczęciem leczenia i okresowo później dla pacjentów, którzy będą kontynuować długotrwałe leczenie i dla pacjentów, którzy przyjmują leki, które również powodują hipomagnezemię. Pacjenci z klinicznie istotną hipomagnezemią mogą wymagać przerwania leczenia PPI, zastąpienia magnezu metodami doustnymi lub dożylnymi oraz leczenia alternatywną klasą leków na choroby układu pokarmowego, takich jak H2RA.

Dodaj komentarz